Letni sezon rozgościł się na dobre wśród nas, jednak upływający szybko czas prowokuje nas, kierowców, aby w odpowiednim momencie pomyśleć o zimowych oponach. Często jest, że zima zaskakuje nas wszystkich- kierujących, pieszych a zwłaszcza drogowców! To opony zimowe są kluczowym komponentem bezpiecznego podróżowania i ‘mobilności’ w trudnym do przebrnięcia zimowym klimacie.
O opony zimowe trzeba zatroszczyć się już w momencie spadku temperatury powietrza poniżej 7 stopni C. Przy tej temperaturze mieszkanka gumowa opon letnich staje się twarda, czyli jest niezdatna do bezbłędnego pełnienia swojej funkcji. Droga hamowania na oponach letnich w zimowych warunkach wzrasta około 2 razy niż w przypadku opony zimowej- a to dużo! Ze śniegowym podłożem mogą sobie poradzić tylko opony zimowe!
Właściwości opon zimowych
Pierwszą, najbardziej rzucającą się w oczy różnicą jest ich wygląd. Opona zimowa posiada charakterystyczną fakturę, rzeźba bieżnika przypomina zmontowane kilka klocków. To właśnie te klocki odpowiadają za przyczepność na mokrej nawierzchni, która jest bardzo problematycznym podłożem. Rowki pomiędzy tymi klockami (rowki obwodowe i poprzeczne) zapewniają, że woda nie gromadzi się, tylko jest skutecznie odprowadzana.
Druga cecha, ważna tak samo jak ta pierwsza to zagwarantowanie przyczepności na nawierzchniach śliskich i zaśnieżonych (zimą panują niekorzystne warunki atmosferyczne, a lód i śnieg to podstawa!). Za bezpieczne zachowanie się samochodu podczas takich warunków odpowiadają lamelki, czyli głębokie nacięcia poprzeczne umieszczone w klockach, o których mowa powyżej. Dokładną funkcję lamelek określa się jako otwieranie się i ‘wgryzanie’ w powierzchnię, która jest podłożem.
Dzięki lamelkom nie straszne jest hamowanie w warunkach srogiej zimy- dadzą sobie radę zarówno na śniegu, jak i na lodzie. Ilość lamelek jest różna w każdej oponie, zależy od producenta- zdarza się, że można ich spotkać nawet 2000!
Skład opon zimowych
Wnikając głębiej, w skład chemiczny mieszanki gumowej, z której wykonana jest opona zimowa można stwierdzić, że przystosowana jest do skrajnych warunków. Mieszkanka opon zimowych nie twardnieje podczas niskich temperatur, które zimą są nieodłącznym elementem. Wszystko za sprawą gumy miękkiej, która w swoim składzie ma dużą zwartość krzemionki.
Zimówki mogą również przenieść 5 razy większy moment napędowy od letnich opon, ponieważ ich przyleganie do podłoża jest znacznie większe. Zimowa opona wręcz wtapia się w podłoże dając gwarancję idealnych warunków trakcyjnych na ośnieżonych nawierzchniach, stabilne prowadzenie pojazdu na łukach oraz pokonywanie wzniesień a także bardziej precyzyjne ruchy kierownicą.
Na uwagę zasługuje fakt, iż nowe opony zimowe potrzebują dystansu około 300 km, aby móc być w pełni sprawnymi i skutecznie spełniać swoją rolę. Dlatego nie wskazane jest zakładanie opon bezpośrednio przed długim wyjazdem na urlop. Również wysokość bieżnika opony jest bardzo ważna- zimówki mają wysokość większą, jednak gdy spadnie ona poniżej 4 mm, wtedy nie ma gwarancji bezpieczeństwa.