PROGRAM

KONFERENCJA – wstęp bezpłatny po wcześniejszej rejestracji

11 października 2013

Klub Basen, ul. Konopnickiej 6, Warszawa

KONCERT – bilety: 15 zł

12 października 2013

Klub Basen, ul. Konopnickiej 6, Warszawa

WYSTAWA

22 października – 11 listopada 2013

Galeria Kordegarda, ul. Krakowskie Przedmieście 15, Warszawa


Dołącz do wydarzenia na Facebooku!


WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE

26 października 2013

Home Movie Day


KONFERENCJA

11 października 2013

09.30 10.00 | Otwarcie

Otwarcie Festiwalu. Prezentacja składu nowej Rady Programowej NInA.

Uczestnicy:

Anna Duńczyk-Szulc Zastępca Dyrektora Departamentu Mecenatu Państwa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Michał Merczyński Dyrektor NInA

Mathieu Gallet Dyrektor INA

Jan Müller Dyrektor Instytutu Sound & Vision

10.00 10.10 | Prezentacja

Krótka, performatywna prezentacja, w której wyjaśnimy, dlaczego mówimy w tym roku "Dość!". Prezentację rozpocznie sonda uliczna pt. "Czy nie masz czasami dość kultury?".

Prezentują: Katarzyna Tórz, Agnieszka Słodownik dział programowy NInA

10.10 10.30 | Wykład otwarcia pt. "Kontroluj swoją chmurę i kulturę"

Dlaczego organizacje kulturalne powinny być aktywne online i dlaczego inwestują czas i pieniądze w platformy takie jak Facebook i Twitter?

Wykład będzie krytyczną rewizją pojęcia „kultura 2.0”, w tym procesów prywatyzacji i komodyfikacji społecznych wytworów w Sieci. Organizacje kulturalne powinny przeciwstawiać się tej tendencji poprzez rozwijanie silnej obecności online, własnych sieci i projektowanie usług odpowiednich dla swojej działalności. Liczne przykłady korzystania przez firmy ze społecznych wytworów w Sieci wynikają w dużej mierze z jej technicznej organizacji, dlatego uczestnicy konferencji zostaną zaproszeni do dołączenia na czas wykładu do nowej cyfrowej sieci społecznej, która istnieć będzie jedynie w czasie trwania wykładu. To praktyczne ćwiczenie ma na celu pokazanie paradoksów sieci społecznościowych oraz struktury władzy w nich wpisanej.

Rui Guerra artysta, badacz i doradca instytucji kultury w zakresie ich strategii online

10.30 12.00 | Dyskusja panelowa

"Digitalizacja i co dalej?", czyli dyskusja wokół ideologicznego i historycznego aspektu budowania archiwów, baz danych. Jaki obraz świata, naszej epoki wyłania się z tych zasobów, ich kształtu, sposobu zarządzania pamięcią? Gdzie są granice archiwizacji? Czy cywilizacja potrzebuje petabajtów zarchiwizowanych danych?

Uczestnicy:

Iwona Kurz kulturoznawczyni, Instytut Kultury Polskiej UW

Mateusz Halawa badacz mediów, doktorant Wydziału Antropologii The New School for Social Research

Giulia Palladini badaczka sztuk performatywnych, Uniwersytet Erfurcki

Rui Guerra artysta, badacz i doradca instytucji kultury w zakresie ich strategii online

Moderator: Adriana Prodeus

12.00 12.15 | Przerwa kawowa

12.15 13.15 | Showcase

Najnowsze przykłady projektów udostępniających treści archiwalne, ich cele i rezultaty. Jak definiowany jest w nich użytkownik? Krótkie prezentacje stron.

Projekty instytucji:

Inamediapro.com projekt cyfrowej biblioteki audiowizualnej dla producentów zaprezentuje Jean-Luc Vernhet dyrektor operacyjny Ina, odpowiedzialny za udostępnianie (Francja)

Openimages.eu & Sound of the Netherlands – projekty otwartych zbiorów audiowizualnych oraz kolekcji dźwięków Holandii zaprezentuje Tom de Smet szef zarządzania kolekcjami odpowiedzialny za udostępnianie w Instytucie Sound and Vision (Holandia)

Polona.pl – projekt Biblioteki Narodowej zaprezentują Mikołaj Baliszewski, zastępca dyrektora ds. rozwoju, oraz Łukasz Kozak, Biblioteka Narodowa

NINATEKA.PL projekt audioteki i wideoteki zaprezentuje Katarzyna Tórz – kierownik działu programowego NInA, redaktorka naczelna NINATEKA.PL, NInA, oraz Marta Lutostańska, dział udostępniania NInA

Moderator: Adriana Prodeus

13.15 14.00 | Przerwa na lunch

14.00 14.30 | Wykład

Muzeum to nie mauzoleum, czyli jak projektować user experience dla propagowania kultury

Wartości wynikające z użyteczności oraz procesu projektowego zorientowanego na użytkownika są bardzo istotnymi aspektami stworzenia interesujących stron dla instytucji zajmujących się kulturą. Jednak nawet najlepsza strona nie zadziała, o ile nie będzie za nią stała inspirująca oferta. W wykładzie poruszone zostaną kwestie projektowania user experience w kontekście całościowego podejścia do tworzenia projektu usługi kulturalnej z uwzględnieniem miejsca stron www w tym kontekście.

Prowadząca:

Agnieszka Szóstek – ekspertka projektowania user experience

14.30 16.00 | Warsztaty

Warsztaty skierowane do pracowników instytucji kultury, trzeciego sektora i wszystkich zainteresowanych udostępnianiem treści kultury. Podczas warsztatów trenerzy wspólnie z uczestnikami dokonają przeglądu współczesnych trendów w projektowaniu stron, na których udostępniane są szeroko pojęte zbiory. Wskażą dobre praktyki, krytycznie przyjrzą się złym.

Uczestnicy Konferencji dokonają wyboru grupy warsztatowej po wykładzie wprowadzającym Agnieszki Szóstek.

3 grupy, każda po 20-30 osób

Projekt Produkt – warsztat poświęcony temu, jak zabrać się za organizowanie projektu udostępniania w sieci treści kultury w kontekście myślenia produktowego: od wygenerowania pomysłu, poprzez uruchomienie, a skończywszy na pierwszej fazie jego funkcjonowania.  

Prowadzący:

Jakub Górnik – konsultant ds. strategii i technologii; współtwórca i product manager magazynu kulturalnego dwutygodnik.com wydawanego przez Narodowy Instytut Audiowizualny

Jak nie stracić użytkowników – zadbaj o pozytywne emocje w serwisie kulturalnym. Warsztat, na którym zapoznamy się z podstawowymi prawami i zasadami użyteczności, a także nauczymy, jak wykorzystać nauki psychologii poznawczej do projektowania interakcji. Liczne przykłady zobrazują dobre wzorce i przestrzegą przed błędami użyteczności popełnianymi w projektowaniu interfejsów.

Prowadząca:

Iga Mościchowska – projektant user experience i współwłaściciel wrocławskiego studia ux & usability WitFlow

Siłami własnymi czy agencji? Jak realizować projekt udostępniania niekomercyjnych treści kultury w sieci w zależności od budżetu, jakim się dysponuje? Czy i jak współpracować z agencją interaktywną? A może skorzystać z narzędzi darmowych, dostępnych w sieci? Czy możliwe jest tworzenie cyfrowego archiwum/biblioteki/galerii przy minimalnych nakładach finansowych?  

Prowadząca: 

Weronika Rochacka – niezależny konsultant w zakresie budowania strategii, zarządzania designem, projektowania usług oraz edukacji projektowej

KONCERT

12 października 2013

20.00 23.30 | Koncert

Koncert i jego rejestracja audiowizualna z perspektywy publiczności, muzyków i instrumentów. Kurator i realizator: Otwarta Scena

Do posłuchania na: www.otwartascena.pl

Bilety w cenie 15 zł do nabycia od 30.09. do 11.10. w klubach Plan B i Powiększenie lub w Basenie w dniu koncertu od 19.00. 

Regulamin klubu Basen: http://www.artbasen.pl/regulamin-klubu/ 

Uwaga! Zmiana w programie koncertu Drekoty, L.Stadt i UL/KR, sobota 12.10.2013 godz.20.00,  Klub Basen
Z powodu choroby wokalisty zespołu UL/KR grupa nie zagra podczas sobotniego koncertu w ramach Festiwalu Kultura 2.0. Tego wieczoru do zespołów Drekoty i L.Stadt dołączy zespół Rebeka.
Ci z Państwa, którzy zakupili już bilety, a nie zechcą wziąć udziału w wydarzeniu, będą mogli je zwrócić w dniu koncertu od godziny 19.00 w Klubie Basen (ul. Konopnickiej 6, Warszawa). 
Za utrudnienia przepraszamy. 

Drekoty 

Skład: Ola Rzepka, Magda Turłaj, Natalia Pikuła

Gatunek: alternatywa

Drekoty to zespół założony w 2011 roku przez Olę Rzepkę, perkusistkę i pianistkę znaną z takich zespołów jak Wovoka, Alte Zachen, Pogodno, Graal czy The Complainer. Debiutanckim wydawnictwem zespołu była EP’ka Trafostacja promowana piosenką Masłem.

Aktywność koncertową Drekoty (w składzie Ola Rzepka, Magda Turłaj i Zosz Chabiera) rozpoczęły od nagrody za najlepszą polską piosenkę na Festiwalu Gramy 2011. Potem były koncerty u boku Evangelisty, Julii Marcell, Pustek czy Paristetris, a także obecność na kilku składankach, m.in. „Offensywa 4” i „Sealesia 2”.

Pod koniec 2012 roku ukazała się debiutancka płyta zespołu zatytułowana Persentyna. Drekoty mają na koncie kilkadziesiąt koncertów, wystąpiły na najważniejszych polskich festiwalach (m.in. Off Festival, Open’er), a także jako pierwszy (i chyba jedyny dotąd) w pełni żeński skład zagrał podczas Męskiego Grania. Aktualnie zespół w składzie Ola Rzepka, Magda Turłaj i Natalia Pikuła pracuje nad nowym materiałem.

Drekoty od początku konsekwentnie poruszają się poza jakąkolwiek systematyką gatunkową. Z trudności zakwalifikowania muzyki Drekoty uczyniły swoje oręże, a ich gatunkiem stał się brak gatunku. Bazowe instrumentarium zespołu to perkusja, klawisze i trzy przeplatające się wokale.

L.Stadt

Skład: Łukasz Lach, Adam Lewartowski, Andrzej Sieczkowski, Piotr Gwadera

Gatunek: surf rock, country, psychodelia

Najpierw była płyta L.Stadt oraz ELP – wyprodukowana przez cenionego amerykańskiego producenta Mikaela Counta, który pracował m.in. z DJ’em Shadow i Radiohead.

We wrześniu 2012 ukazała się winylowa EP’ka z piosenkami amerykańskich autorów. Płyta You Gotta Move to hołd L.Stadt dla muzyków Południa Stanów Zjednoczonych, często już nieżyjących twórców. Przede wszystkim jednak to zbiór pięknych amerykańskich piosenek, które stanowią od wielu lat inspiracje dla łódzkiego kwartetu.

Materiał na najnowszą płytę L.Stadt pt. You Gotta Move został zarejestrowany w Teksasie. W nagraniach czuć atmosferę południowej części Stanów Zjednoczonych. Wersja muzyki Południa w aranżacjach łódzkich muzyków jest osobliwa, ale ich interpretacje przekonały do siebie miejscową publiczność, a co może nawet ważniejsze – miejscowych muzyków.

REBEKA

Skład: Iwona Skwarek, Bartosz Szczęsny

Gatunek: domowe disco / chińskie techno na keybordzie z komunii

Rebeka to polski duet tworzący muzykę elektroniczną. Początkowo był to solowy projekt Iwony Skwarek. W 2008 roku jej założenia były proste: tworzenie elektronicznych, minimalistycznych i brudnych lecz bardzo emocjonalnych utworów z pomocą keyboardu Casio i komputera. W 2010 roku Iwona postanowiła zaproponować współpracę Bartoszowi Szczęsnemu, który miał spełniać funkcję producenta, osoby katalizującej pomysły, ale także kompana na scenie. Ta kombinacja osobowości okazała się strzałem w dziesiątkę.

Muzyka Rebeki to mieszanka eksperymentalnego popu i szeroko pojętej elektroniki. Za tymi określeniami kryją się różnorodne kompozycje: dynamiczne, czasem liryczne, zawsze zadziorne. Artyści starają się połączyć zabawkowe brzmienia klawisza Casio analogowymi syntezatorami. Rebeka to przede wszystkim niesamowity głos i naturalna sceniczna charyzma.

Długo wyczekiwany debiutancki album ukazał się  17 maja 2013 roku nakładem Brennnessel Records i zdobył bardzo pochlebne recenzje. W rozgłosniach radiowych można usłyszeć single pochodzące z tego wydawnictwa - “Melancholia” czy “Nothing To Give”. Szerokim echem odbiła się sesja Rebeki zagrana w ramach audycji Offensywa na antenie Trójki - Polskiego Radia.

WYSTAWA

22 października – 11 listopada 2013

UWAGA! Wystawę w Kordegardzie można oglądać do wtorku 11 listopada.

Wystawa w Kordegardzie, będąca częścią festiwalu „Kultura 2.0”, ma być w założeniu krytycznym komentarzem do problematyki nadmiaru. Ma też kwestionować samą tezę o, być może domniemanym, nadmiarze, szukać jego ewentualnych przyczyn i pomysłów na postawy alternatywne wobec niego, czy sposobów jego zagospodarowania.

Infobubble to niewątpliwie najbardziej nadęta wypowiedź artystyczna sezonu! Rozdmuchane ambicje grupy panGenerator oraz Niklasa Roya doprowadziły do powstania interaktywnej instalacji wręcz pękającej od przepełniającej ją doniosłej treści. Warstwa interpretacyjna dzieła jest tak pojemna i elastyczna, że każdy odbiorca, mimo pozornej hermetyczności, odkryć w niej może wszystko, lub zgoła nic. Co więcej, każda interakcja z widzem napełnia ją coraz to nową dozą informacji, kształtując jej efemeryczną formę. Czy instalacja wytrzyma ciśnienie pokładanych w niej oczekiwań, czy stanie się swoistym wentylem bezpieczeństwa dla współczesnej publiki sal galeryjnych, której oczekiwań tak często artyści nie potrafią wypełnić?

Windowfarming to projekt zapoczątkowany przez Brittę Riley w Nowym Jorku. Jest połączeniem miejskiego ogrodnictwa z ideą „zrób to sam”. Jego pomysłodawczyni, wraz z przyjaciółmi, opracowała system uprawy roślin tzw. metodą hydroponiczną, korzystając z materiałów z recyclingu. Testowała i ulepszała swój pomysł korzystając z portali społecznościowych. Sama o swoim projekcie mówi, iż jest to „rozproszone zrób-to-sam”. Ludzie z całego świata, za pośrednictwem platformy our.windowfarms.org, dzielą się swoimi doświadczeniami, ulepszając technologię.

Adaptując dwa okna galerii Kordegarda na stanowiska roślinne, chcemy kontynuować tradycję włączania do obiegu sztuki działań i artefaktów zazwyczaj z nimi nie kojarzonych, ponieważ nieodmiennie rozumiemy „kulturę 2.0” jako kulturę inkluzywną. Co więcej, instalacja roślinna to de facto powolny proces fotosyntezy – niezauważalny, nudny – to nasze stanowcze DOŚĆ! względem obecnego zbytniego „nakręcenia”, o którym pisze medioznawca Douglas Rushkoff w swojej najnowszej książce „Present Shock”.

Life Needs Internet (Jeroen van Loon, Holandia) to projekt oparty o ręcznie pisane listy dokumentujące kulturę cyfrową. Składa się z platformy online i instalacji wideo.

Autor rozpoczął projekt w 2012 roku podróżując do miejsc reprezentujących różne poziomy dostępu do sieci internetowej. Instalacja wideo przedstawia osiem ręcznie napisanych listów przez ludzi z całego świata – od dżungli w zachodniej Papui do miast takich jak Singapur czy Amsterdam. Każdy z listów opisuje, jak internet wpłynął na życie autora. Osiem listów tworzy unikalny portret ewolucji naszej globalnej cyfryzacji i jej wpływu na różne kultury – od wpływu internetu na zerowym poziomie do stuprocentowego.

Instalacja „Life Needs Internet” pokazywana jest we współpracy z festiwalem
p a t c h : audio_visual_lab.

Wydarzenia towarzyszące wystawie:

22 października 18:00 Otwarcie wystawy

23 25 października, godz. 16:00 – 19:00 Trzydniowe warsztaty programowania dla dzieci w wieku 8 – 12 lat poprowadzi Mikołaj Hnatiuk / zapisy

Chcesz stworzyć własną grę komputerową? Chcesz zrozumieć, w jaki sposób powstają gry? Przyjdź na warsztaty CoderDojo! Warsztaty wprowadzą cię w świat programowania w sposób łatwiejszy niż myślisz. Przez kilka godzin będziemy poznawać programowanie w Scratch – programie do tworzenia gier opracowanym przez naukowców z Massachusetts Institute of Technology specjalnie dla najmłodszych.

26 października 10:00 – 16:00 Window Farm – warsztaty z uprawy hydroponicznej poprowadzą Justyna Halikowska i Katarzyna Hajduczenia / zapisy

26 października 17:00 – 19:00 Thingo.pl – wymiana przedmiotów i usług artystycznych

Kolektyw Thingo.pl – portal kreatywnej wymiany – moderować będzie wymianę przedmiotów i usług artystycznych. Zapraszamy artystów, rzemieślników-kolekcjonerów i łowców artystycznych okazji do wzięcia udziału w akcji wymiany organizowanej przez portal thingo.pl w galerii Kordegarda. Czy jesteście Dwurnikiem, czy też macie Dwurnika, malujecie po murach, czy rzeźbicie w styrodurze, a może kolekcjonujecie artystyczne pomyłki – przybądźcie i wymieńcie się! Niech sztuka krąży z ręki do ręki! Dodatkowo zapraszamy na wykład na temat technik i praktyk wymiany kreatywnej na portalu thingo.pl.

27 października 11:00 – 17:00 Window Farm – warsztaty z uprawy hydroponicznej poprowadzi Justyna Halikowska / zapisy

29 października 18:00 – 20:00 Spectral Score – dyskusja z udziałem Jana Topolskiego, Krzysztofa Cybulskiego oraz Michała Górczyńskiego prowadzona przez Ewę Szczecińską.

Spectral Score to przedsięwzięcie muzyczne z pogranicza spektralizmu (jednego z głównych trendów współczesnej muzyki poważnej) i muzyki improwizowanej, z kluczową (acz transparentną) rolą technologii cyfrowej. Jest to oprogramowanie stwarzające środowisko dla nowej formy interakcji improwizującego solisty z kameralnym ansamblem.

Na podstawie analizy spektralnej brzmienia improwizującego instrumentu, Spectral Score generuje w czasie rzeczywistym interaktywną partyturę, która – na ekranie – z niewielkim opóźnieniem odgrywana jest przez czytających a vista muzyków. Tym samym powstaje bogaty harmonicznie akompaniament, podążający (niczym kanon) za improwizatorem.

Powstała muzyka łączy spójność muzyki komponowanej ze spontanicznością muzyki improwizowanej. Mimo centralnej roli oprogramowania, docelowy dźwięk ma charakter w pełni akustyczny; cyfrowo generowane są jedynie struktury dźwiękowe.

Zapraszamy na krótki koncert prezentujący działanie oprogramowania do improwizowanej muzyki spektralnej z udziałem muzyków: Krzysztof Cybulski, Michał Górczyński, Mikołaj Pałosz, Lena Romul, Przemek Daniłowicz, Bolek Jezierski.

WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE

26 października 2013

Warszawskie Home Movie Day to wydarzenie, podczas którego filmy amatorskie dostaną drugie życie. Zainicjowała je w 2002 roku grupa archiwistów filmowych i od tego czasu, corocznie w jedną z październikowych sobót, odbywa się w coraz większej ilości miast na świecie (w tym roku będzie to prawie 70 miejsc!) jako wydarzenie towarzyszące corocznych obchodów dnia rodzinnego filmu amatorskiego. Podczas Home Movie Day będzie można porozmawiać z archiwistami i konserwatorami taśm filmowych, spróbować naprawić i odtworzyć dawne domowe filmy, jak również we właściwy sposób przenieść je na nowszy nośnik. Imprezie będą towarzyszyć projekcje rodzinnych filmów nakręconych, bądź wykorzystanych przez twórców kina eksperymentalnego oraz artystów, jak również unikalna prezentacja pierwszej polskiej kamery i zarazem przedwojennego projektora OKO, przeznaczonego dla amatorów, a skonstruowanego przez Kazimierza Prószyńskiego. Wydarzenie kierowane jest do wszystkich, którzy posiadają filmy na taśmach 8mm, SUPER8 i 16 mm i chcieliby pokazać je innym oraz samemu zobaczyć w kinie, tych, którzy są ciekawi tego, co na swoich filmach uwiecznili ich sąsiedzi, znajomi, bądź też zupełnie obcy ludzie, a także do tych, którzy chcieliby przekopiować swoje filmy na nośniki cyfrowe.

Innymi wydarzeniami towarzyszącymi Home Movie Day będą m.in.: projekcja filmu „Dom na głowie”, zmontowanego z amatorskich taśm Wojciecha Zamecznika przez Adama Palentę oraz pokazy filmów odwołujących się do taśm rodzinnych Jonasa Mekasa i Alana Berlinera – uznanych twórców amerykańskiego kina niezależnego. Na Home Movie Day zapraszamy rodzinnie – specjalnie dla dzieci odbędą się warsztaty dotyczące prehistorii kina, w tym XIX-wiecznych zabawek optycznych.

Sobota, 26 października, godz. 10:00 – 17:00
Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50a, Warszawa
Kontakt: Monika Supruniuk msupruniuk@fn.org.pl, Paulina Haratyk paulina.haratyk@gmail.com